Dampfærgen
"Lillebelt". Dampfærgen
”Lillebelt” er for den jydsk-fynske Jernbanedrifts Regning bygget i
Newcastle upon Tyne hos de Herrer Wigham Ricardson & Co., og besørger
Transportfarten over Lillebelt mellem Fredericia og Strib. Skibet,
der har to Høi- og Lavtryks oscillerende Dampmaskiner af 75 Hestes Kraft,
er en Hjuldamper uden Master med et Jernbanespor langsad Midten af Dækket
fra den ene Ende af Skibet til den anden, paa hvilket Spor sex
Jernbanevogne samtidigt kunne være opstillet. Midtskibs er der en Bro
tvers over Skibet af større Høide end almindeligt, for at
Jernbanevognene kunne gaae ind under den, og paa Midten af Broen er der et
Lukaf med to Rat, der styre Skibets to Ror, eet i byer Ende, idet Skibet
kan lægge til Land med begge Ender. Skibet,
der er bygget af Jern indtil Dækket og er temmelig fladbundet, er særdeles
rummeligt; foruden de sex læssede Jernbanevogne er der paa Dækket paa
begge Sider af Sporet Plads til et meget stort Antal Passagerer, og der er
desuden i hver af Enderne under Dækket to store Kahytter med
Restauration, den ene Kahyt med Damecabinet for 1ste og 2den Classes
Passagerer, den anden Kahyt for 3die Classes Passagerer. Paa Grund af den
korte Overfart ville disse Kahytter, navnlig naar Veiret er godt, vel ikke
blive synderlig benyttede; det er jo imidlertid muligt, at den nuværende
Spisning om Middagen med Iltogene i Fredericia skal overføres til Dampfærgen,
og i saa tilfælde, ligesom ogsaa naar Veiret er slet, er det baade ønskeligt
og nødvendigt, at disse Kahytter ere tilstede, og at de udstyres med
passende Elegance og Bekvemmeligheder, hvilket, saavidt vides, ogsaa er
skeet efter Ankomsten hertil. Benævnelsen
"Dampfærge” er neppe betegnende nok, da ethvert Færgefartøi,
naar det ikkun har Dampkraft, kan kaldes en Dampfærge; det Særlige ved
dette Dampskib er, at det er stærkt nok til, og paa Dækket har
Skinnespor til, at kunne optage de læssede Jernbanevogne ligefra det
ankomne Tog, og atter afgive dem lige ind i det afgaaende Tog; der vindes
derved, som det let vil sees, den store Tid og de mange kostbare Kræfter,
som ellers gaae med til Omlæsningen, ikke at tale om, at Godset ikke udsættes
for at blive vaadt eller paa anden Maade at beskadiges. Det er Meningen,
at ikkun Gods- og Postvognene skulle overføres med Dampfærgen, men ikke
Personvognene; de Reisende kunne
sandelig ogsaa, især paa en længere Tour, trænge til at komme lidt ud,
for at lufte og røre sig. Det
er den første af det SIags Dampfærger, som nu er ankommen til og skal
bruges her i Landet, og man maa i denne som i saamange Henseender
anerkjende den Energi, hvormed Driftsdirecteuren, Etatsraad Holst, har
vidst at overvinde og bekæmpe de forskjellige Fordomme og Indvendinger,
der have været gjort imod dem baade fra, Lave og fra Høie og vel ikke
mindst fra de uundværlige lærde Consulenter. Lad
det muligen vise sig, at Fartøiet, der har været i Gang siden midt i
forrige Maaned, har nogle enkelte mindre væsentlige Mangler; de kunne
afhjeIpes, og Skibet har i hvert Tilfælde bestaaet sin Prøve i en haard
Storm paa Overreisen fra England, og vi ere overbeviste om, at denne første
Dampfærge snart vil blive efterfulgt her i Landet af lignende andre til
Brug ikke blot, som allerede foreslaaet, mellem Lolland og Femern og
mellem Dragør og Sverig, men ogsaa paa Storebelt, hvor Trangen dertil
allerede nu er meget følelig, og vil blive det i endnu høiere Grad, naar
Korsør-Kiel Farten ophører samtidigt med Etableringen af Dampfærgeforbindelsen
mellem Lolland og Femern; Fordelene ved den nye Dampfærge ere altfor øiensynlige
til, at det kan nytte længere at staae imod. Kilde: Illustreret tidende 21.4.1873 |